Poklad Aztéků – peruánská semínka Chia

Poklad Aztéků – peruánská semínka ChiaV poslední době se v oblasti zdravé výživy dostávají na přední místo  drobná semínka šalvěje hispánské (Salvia hispanica), známé jako semínka chia. Co je na nich tak zázračného?

Zlatá chia

Dlouho před tím, než se Nový svět připletl Kryštofu Kolumbovi do cesty mířícímu do Indie, představovala semínka chia už velmi důležitou potravinu aztéckých vládců. Královští zahradníci pěstovali vzácnou chia na „plovoucích zahradách“, které obklopovaly hlavní město Tenochtitlán. Aztékové totiž jako první přišli na nápad pěstovat květiny, dekorativní rostliny, chia a další potraviny na bezpočtu vorů pokrytých zeminou, které pluly na mělkém jezeře. Nakonec se z těchto vorů staly ostrůvky, přirostlé ke dnu jezera. Produkty těchto plovoucích zahrad byly zpočátku výhradně ve vlastnictví panovníka, ale později se pašováním semen i rostlin pěstování rozšířilo po celém území Aztéků.

Aztéčtí vládcové každoročně dostávali semena chia od porobených národů jako vazalskou daň, používala se jako obětní dar nabízený bohům (bohyni plodnosti a výživy) při náboženských slavnostech. Z aztéckých a španělských pramenů vyplývá, že se chia tradičně pěstovala v oblasti mezi středním a severním Mexikem a Guatemalou. Další, menší oblast, pokrývala Nikaraguu a jižní Honduras. Původní obyvatelé západního pobřeží USA – kmeny Salinanů, Kavijů, Sostanů, Pajutů, Maidů a Kahuilů – používali pro potravinářské a medicínské účely jiný druh – šalvěj Salvia columbariae. Roste v Kalifornii a její semínka jsou známá jako „zlatá chia“.

Poklad aztéckých běžců

Semínka chia byly tradiční potravinou Aztéků a Mayů. Semínka se jedla samotná nebo smícháním s obilninami. Přidáním vody se z nich připravovaly nápoje, mlely se na mouku, lisoval se olej a také se používala jako základ barev na tělo a obličej. Pokud se vydávali na cesty, vždy měli semínka s sebou jako vydatný zdroj energie. Pomáhala jim překonat drsné podmínky a zvýšit výdrž během válečných výprav.

Na začátku 16. století si vůdce španělských konkvistadorů Hernando Cortéz kombinací diplomacie, zrady, prohnanosti a dalších účinných zbraní podrobil hrdé Aztéky, žijící tehdy pod vládou panovníka Montezumy. Na Cortéze udělala Salvia Hispanica velký dojem energie, výdrž a vitalita získávaná ze semínek chia, že poslal rostlinky také do Španělska. Tam však nebyly dostatečně oceněny a  pěstování se neujalo.

Rostlina Salvia hispanica – chia – z čeledi hluchavkovitých, roste v některých oblastech Jižní a Střední Ameriky více než 4000 let. Nedá se pěstovat všude a proto je také její cena vysoká. Pěstuje se ve dvou variantách, a to s bílými nebo fialovými květy. Bělokvětá má semínka převážně bílá a fialovokvětá tmavá. Rozdíly v nutričních hodnotách mezi bílými a tmavými semínky jsou minimální, spíš záleží na kvalitě půdy, ve které jsou pěstovány než na barvě.

Zdraví, síla a vytrvalost v desetině gramu

Po mnoha staletích, kdy byla chia téměř zapomenuta, se o vlastnosti semínek začali vědci opět zajímat. Díky tomu se teď ví, že mají vysokou nutriční hodnotu. Semínka po smíchání s vodou dokáží až 12x zvětšit svůj objem a čím déle jsou v tekutině, tím více se kolem nich tvoří kompaktní gelová vrstva, která po konzumaci dává pocit sytosti, usnadňuje vstřebávání živin a díky navázané tekutině skvěle organismus hydratuje. To má pozitivní vliv na jakoukoliv fyzickou zátěž.

Obsahují totiž velké množství příznivé omega-3 mastné kyseliny, kterých je více, než v semínkách lněných. Jedná se o esenciální kyseliny, které si tělo samo nedokáže vyrobit, Jsou to alfa-linolenová kyselina, linolová, také obsahují železo, hořčík, draslík, fosfor, zinek, vitamíny E a B, dále vlákniny, minerály a antioxidanty, které v lidském organismu sehrávají podstatnou roli. Semena poskytují také snadno stravitelné bílkoviny, z nichž 19-23% jejich hmotnosti je protein. Obsahují kvalitní, rozpustnou vlákninu (27%) ve formě slizu, která pomáhá při snižování hmotnosti a obezitě a neobsahuje lepek.

Dlouhodobá konzumace chaia semínek podporuje správnou funkci ledvin, jater, plic a žlučníku, zkvalitňuje paměť, má hojivý a protizánětlivý účinek, blahodárný vliv na imunitu, srdce a cévy, snižuje riziko vzniku diabetu 2. typu, snižuje hladinu LDL cholesterolu a triglyceridů v krvi, napomáhá předcházet Alzheimerově chorobě a je vhodná pro celiaky a kojící ženy. Na závěr ještě upozornění: užívání semínek chia se nedoporučuje při nízkém krevním tlaku a osoby užívající Warfarin.

 

DDD neboli denní doporučená dávka chia

Denní množství chia semínek je doporučováno zhruba 15 g na den, tj. asi 2-3 lžíce semínek. Blahodárný, lehce stravitelný gel bez chuti a zápachu získáme namočením semínek do vody. Lze je konzumovat i nerozmočená a nedrcená, protože jsou velmi jemná. Semínky můžeme zasypat ranní ovesnou kaši, jogurt, přidat do müsli nebo zvýšit energetickou a biologickou hodnotu koktejlů, smothie či šťáv. A ještě malý bonus – díky velkému množství antioxidantů mohou být semínka chia skladována léta bez poškození chuti, vůně nebo nutriční hodnoty.

Denní množství chia semínek je doporučováno zhruba 15 g na den, tj. asi 2-3 lžíce semínek. Lehce stravitelný gel bez chuti a zápachu získáme namočením semínek do vody. Lze je konzumovat i nerozmočená a nedrcená, protože jsou velmi jemná. Semínky můžeme zasypat ranní ovesnou kaši, jogurt, přidat do müsli nebo zvýšit energetickou a biologickou hodnotu koktejlů, smothie či šťáv. A ještě malý bonus – díky velkému množství antioxidantů mohou být semínka chia skladována léta bez poškození chuti, vůně nebo nutriční hodnoty.

 

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Uložit

Leave a Comment